Omstukturering

Ja nu ryktas det om att det ska bli omtrukturering här på AWARE, fast det har dom pratat om ända sen vi har börjat. Och det har tyvär börjat gå ut över oss elever, våra scheman stämmer sällan och vi får ofta info alldeles för sent. På torsdag har vi prov på allt vi haft sen första dagen i ettan. Kan ju säga att det förmodligen inte kommer att gå bra för dom flesta då man gärna vill ha kunskapen färsk när det vankas prov. Vi har inte något studiematiral på det mesta, vi hade det i ettan till akutsjukvården och krispsykologin och i tvåan till skogsbranden. Och då har det varit häften som lärarna själva har skrivit. Resten är anteckningar och praktiska övningar. Har man varit sjuk en dag under profilen så kan man ge sig på att man har missat jätte mycket och det finns inga tillfällen att ta igen det. Allt fungerade bra i ettan tycker jag. Då hade vi en tjej som satt nere på udden och bara skötte scheman och info mm. Nu styrs allt ifrån ett kontor i stockholm och vi får hela tiden höra att en ny person har hand om det administrativa.

Det mesta av detta tror jag beror på att dom som höll i den praktiska delen av utbildningen (Wildland) innan jag började vill ha tillbaka skolan och dom som håller i det nu (Doctus) är betydligt mycket dyrare för kommunen. Så därför har de börjat överväga att byta tillbaka. Men kvalliteén på Wildland är betydligt mycket sämmre. Med Wildlands utbilning kostar vi elever bara 11000/år/elev, med Doctut 50000/år/elev. Men jag vill då att Doctus ska vara kvar, för med dom har vi riktiga lärare som vet vad dom gör, riktig utrustning, resor till USA och estland där vi får riktig praktik, dom som dyker får dykutbildningen gratis och de reser till egypten med dyket i en vecka.

Skolstyrelsen har tagit bort riksintaget till AWARE så inga fler kommer troligen att komma in. Och AWAREprogrammet utgör 50% av alla elever på gymnasiet i ånge. Så den skolan kommer förmodligen att bli tvungen att lägga ner om AWARE försvinner. Följden av det blir ju att eleverna flyttar jobben som skolan ger försvinner, fler folk flyttar. Sen efter några år är den byn död....

Det är så mycket debatter om det här just nu och det känns som att vi elever inte får några klara besked om vad som händer. Det är skönt att jag går på mitt tredje år och det vi har blivit lovade kommer att ske, men för ettorna blir det värre, de kommer att få sin utbildning eftersom att det är en komunal skola men de kan nog vänta sig en helt annan utbildning mot vad vi har fått. Imorgon ska humanistiskanämnden och cheferna fatta sitt beslut, det får bli en spänd väntan tills dess.

Här följer ett klipp från nyheterna när dom var på skolan och paratade om det här

http://svtplay.se/v/2241621/mittnytt/21_11_18_10

Men jag är då glad att jag började här, även om jag kanske inte riktigt har fått det jag har förväntade mig och att jag har tappat en hel del intresse pga allt detta strul som har varit pga det här. Men det har förändrat mitt liv, jag träffade vänner, min underbara pojkvän, vuxigt som människa och vet nu hur man tar ansvar. Det finns så mycket mer att säga om det här men jag är så less och längtar så till studenten. Då kan jag verkligen komma ut i det verkliga livet, det blir nog inte heller så lätt till en början men jag är positiv:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0