Pepparkakor för lata människor ;)

Hej igår gjorde jag pepparkakor för lata människor :) Alla kan nog hålla med om att baka pepparkakor är jättekul, iaf den första stunden tills barnen är less och vill göra annat och sen när man står där själv vill degen aldrig ta slut. Aldrig.

Men om man gör så här behöver man aldrig kavla, knåda, pilla bort överflödig deg eller använda formar.

Ta fram osthyveln!

Steg:
1. Köp en deg ( baka en själv om man vill men då är man inte så lat tycker jag ;) )
2. Blanda i krossad mandel eller mandelfarn (går också bra att strunta i men det blir mycket godare med) knåda lite på mjölat bord så att nötterna är jämnt spridda i degen.
3. Lägg tillbaka degen i sin förpackning eller på en talrik, men degen ska vara avlång och jämntjock.
4. In i frysen! Ca 30 min eller till den är lagomt hård, lite hårdare än en prästost ska den vara :)
5. Ställ ugnen på 200C.
6. Ta fram degen och en osthyvel (diska gärna hyveln först)
7. Hyvla! ( men passa dig för skidbackarna i degen)
8. Lägg degbitarna på en plåt och grädda i ca 4-6 min.
9. Låt svalna och ät :)

Tips från mig är att om man hackar nötterna själv så hacka dom riktigt smått, jag gjorde lite förstora bitar vilket gjorde det svårt att hyvla när degen började bli mjuk igen. Och blir degen mjuk kan ställa in den i frysen en stund till.

Men det blev riktigt lyckat att ha i nötter i degen:)

Dom är väl kanske inte dom vackraste kakorna men dom smakar bra :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0