Mormor hälsar och säger förlåt

 
 
Det här var en helt underbar bok. Jag blev rörd på så många sätt. Jag skrattade och grät på många ställen, ibland samtidigt :) 
 
Boken handlar om Elsa som inte riktigt är som vanliga 7 åringar. Klasskamraterna jagar henne på rasterna för det och hennes mormor är hennes bästa vän, och ända vän. Elsas mormor är galen på alla sätt för hon är lite som Elsa eller så är det tvärt om. Men mormor är också en superhjälte. Elsas superhjälte. Elsas mormor är kaos förutom där det är kaos, därför blev hon läkare. I dom första kapitlerna får man följa då Elsa och hennes mormor hamnade i polisförhör efter att dom hade brutit sig in på Zoo:t och sen när vakterna kom kastade Elsas mormor bajs på dom. Hon har också skjutit på grannarna med painballgevär, åkt skriskor i vardagsrummet, torkat Elsas iPhone i brödrosten och bråkar med nästan alla. 
 
Men mormor är Elsas superhjälte. Dom har ett hemligt språk tillsammans och en egen fantasivärld Landet-Nästan-Vaken som de reser till på kvällarna. Där är dom riddare och slåss mot drakar och möter alla olika sorters varelser. Men så en dag blir Elsas momor mycket sjuk och Elsa skickas ut på ett nytt och farligt uppdrag, att lämna kuvert till alla som mormor gjort illa och vill säga förlåt till. 
 
Jag älskar första stycket i boken: 
 
" Alla sjuåringar förtjänar superhjältar. Det är bara så det är. Och den som inte håller med om det är faktiskt helt dum i huvudet. "
 
Jag gillar att boken var skriven ur Elsas perspektiv. På ett sätt som bara hon kan se på saken. Och att jag kan relatera till henne. Och hur sagorna från Landet-Nästan-Vaken blev till verklighet. 
 
Den rekomenderar jag starkt. Den var kanske lite konstig i mitten när man fick veta mer om fantasi landet och det var lite luddigt. Men förklaringarna kom mot slutet så det gjorde inte så mycket. Undra vilken bok jag ska läsa här näst. Kanske Sylvia Day serien ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0