The Girl With The Dragon Tattoo

Igår var jag och mamma och såg The Girl With The Dragon Tattoo på bio. Den var bra. Jag har både sett och läst den svenska versionen. Så det var lite konstigt att se den i en annan version. Framför allt att se de stora amerikanska skådisarna äta knäckebröd, felix lingonsylt och dricka ramlösa.
Men jag tyckte inte att skådisarna var bättre i denna filmen, faktiskt så tycker jag att Naomi var mycket bättre på att fånga Lisbeth som person men amerikanskan passade bättre utseendemässigt till rollen som Lisbeth.
Svensk Amerikansk
Den amerikanska föremyndaren såg så snäll ut, han påminnde om en gamal lärare jag har haft. Så det blev bara fel, nog för att hans våldtäckt var nästan värre så var den svenske förmyndaren obehaglig sen första senen.
Svensk Amerikansk
Men Martin Vanger tycker jag spelades bättre av Stellan Skarsgård än av Peter Haber. Stellan var läskigare i alla sener, Peter var mer oberänelig.
Amerikansk Svensk
Och Mikel Blomkvist fångades bätte i den svenska versionen tycker jag. Det spelade ingen roll att skådisen i den amerikanska har spelat James Bond, Mikael Nykvist var ändå bättre. Den ameriskanska gav inget extra.
Svensk
Amerikansk
Om en haltimma ska jag göra försök nr 2 att ta mig upp till skellefteå, önska mig lycka till

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0